De meesten van jullie zullen het al wel meegekregen hebben; facebook heeft zijn gebruiksvoorwaarden aangepast. In hoofdzaak draait deze aanpassing erom dat facebook de non-exclusieve eigendomsrechten opeist van alle door jullie – de gebruikers – geplaatste content. Dat wil zeggen dat facebook zich het recht voorbehoudt om alle foto’s, filmpjes en teksten door te verkopen aan derden voor reclame doeleinden. Nu WhatsApp (ruim 500 miljoen gebruikers) is overgenomen door facebook (ruim 1,3 miljard gebruikers) gelden deze voorwaarden ook voor al het Whatsapp verkeer. Simpelweg door het gebruik van deze platforms verleen je toestemming aan de gebruiksvoorwaarden en facebook behoudt zich het recht voor deze op ieder moment aan te kunnen passen. Deze schending van de privacy van meer dan een zesde van de wereldbevolking is een schande.

Ben je het hier niet mee eens dan kun je bij twee (!) Amerikaanse rechtbanken je beklag doen. In dat geval zijn de Amerikaanse auteurswetten van kracht. Je beklag doen, wordt hiermee effectief zinloos. Daarnaast moet recht voor iedereen toegankelijk zijn en dat is het in deze situatie niet vanwege de grote praktische problemen voor een Nederlander om een zaak in de V.S. aan te spannen. Niet alleen schendt facebook hiermee de privacy, maar worden je rechten als Nederlands staatsburger met de voeten getreden. Als Nederlander dan wel Europeaan val je onder Nederlandse/EU jurisdictie en niet onder het Amerikaanse recht. Bovendien zijn de gebruiksvoorwaarden voor Duitsland anders, waardoor er een situatie van rechtsongelijkheid binnen de Unie ontstaat. Een absoluut ontoelaatbare situatie.

Geen voorbehoud

De volgende voorbeelden maken duidelijk waarom deze nieuwe situatie onwenselijk en onwettig is. Recent publiceerde Metro een artikel over een toename van koopverslaving onder Nederlandse vrouwen. Bij het artikel was een foto geplaatst van vrouwelijke koopjesjagers in de Bijenkorf. Het fotobijschrift luidde: “De vrouwen op de foto lijden niet aan koopverslaving, maar dienen alleen als verbeelding van de problematiek”. Zo was de situatie tot nu toe. Met de nieuwe facebook gebruiksvoorwaarden hoeft dit voorbehoud niet meer gemaakt te worden.

Door de nieuwe gebruiksvoorwaarden kan facebook zonder voorbehoud jouw foto’s gebruiken voor reclame doeleinden. Stel je de volgende situatie eens voor. Een plastisch chirurg wil via facebook reclame maken voor het weg laten laseren van tatoeages. Jij hebt net een foto van je nieuwe tatoeage op facebook gezet waar je trots op bent. Facebook kan er dan voor kiezen om jouw foto te selecteren voor reclame voor de plastisch chirurg door als bijschrift erbij te zetten: “Ben jij je lelijke tatoeage ook zo zat? Laat hem nu weg laseren.”

Ander voorbeeld. Je bent een fatty en facebook gebruikt je foto om reclame te maken voor dieetproducten onder het mom van ‘vindt iedereen je lelijk en wil je niet meer dik zijn, gebruik nu deze producten om af te vallen’. Wat facebook beoogt met de nieuwe gebruiksvoorwaarden is praktisch het zelfde als een brood kopen bij een supermarkt en middels de transactie toestemming verlenen voor het beschikbaar stellen van je persoonsgegevens voor reclame doeleinden van de supermarkt of verkoop aan derden. Dit is bij wet verboden in Nederland.

Volgens de gebruiksvoorwaarden eindigt het non-exclusieve eigendomsrecht van facebook op jouw content wanneer je jouw account wist, uitgezonderd de content die gedeeld is op de pagina’s van andere gebruikers. Daar wordt bovendien de kanttekening bijgeplaatst dat je content en gegevens middels back-up copies (en metadata) nog een ‘redelijke’ termijn bewaard zullen worden. Redelijk is een nogal vage geen juridische term en lijken de rechten van facebook op jouw persoonsgegevens dus oneindig.

GEEF JE MENING EN VUL DE POLL IN OP DE HOMEPAGE!