Het mag duidelijk zijn dat Zwarte Piet al enkele jaren de zondebok is. Het is niet de bedoeling om nu voor de zoveelste keer de stellingen van de voor- en tegenstanders van het volksfenomeen te analyseren, maar in plaats daarvan kijken we naar de actualiteit.

Omdat de tegenstanders van Zwarte Piet de kindervriend een racistisch overblijfsel uit de Nederlandse geschiedenis vinden, is er nu besloten door de overheid om de intocht van Sinterklaas met Regenboog Pieten alsmede Stroop en Kaas Pieten op te luisteren. Een particuliere partij als de Albert Heijn heeft daarnaast besloten Zwarte Piet te weren uit hun winkels om gedoe te voorkomen. Dat leidde op zijn beurt weer tot demonstraties voor Albert Heijn filialen van mensen verkleed als Zwarte Piet die de traditie van het kinderfeest in stand willen houden. Leg kinderen maar eens uit waarom Zwarte Pieten vloekend en tierend met spandoeken in september mensen de toegang tot de Albert Hein ontzegden. Bespottelijk.

De luidruchtige voor- en tegenstanders van Zwarte Piet zijn een minderheid. De grote stilzwijgende meerderheid lijkt begrip te hebben voor beide partijen, maar vindt de discussie belachelijk en viert het kinderfeest ongeacht al het geschreeuw naar eigen inzien. Over het algemeen met Zwarte Piet en liedjes als ‘Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht’. Ook die liedjes moeten veranderen van de tegenstanders, want Zwarte Piet knecht noemen, moet toch wel een duidelijke verwijzing zijn naar het slavernij verleden van ons land en knechten bestaan toch niet meer. Wat te denken dan van een wielerknecht?

Wat je zegt ben je zelf

Het hele idee van aanstootgevende woorden is overigens te absurd voor woorden zoals blijkt uit andere discussies over woorden als allochtoon, bejaarde of het concept politieke correctheid. Het woord ‘negeren’, dat in etymologische zin ‘iemand als een neger behandelen’ betekent, is het volgende woord dat van de haters geschrapt moet worden om Nederland om te toveren tot een multicultureel paradijsje zonder historische en culturele tradities zoals staat te lezen in het boekje ‘Sinterklaasje kom maar binnen zonder knecht’. De auteurs hiervan zetten alle Sinterklaasvierders weg als racisten. Zwarte Piet zou de aangeboren racistische geaardheid in het onderbewustzijn van de Nederlander aantonen. Opvallend, want je zou toch denken dat mensen die anderen voor racist uitmaken zelf juist geen oog voor huidskleur zouden moeten hebben. Het lijkt dan ook een gevalletje wat je zegt ben je zelf.

In alle gevallen ligt de belediging niet bij de gebruiker van dergelijke woorden, maar bij degene die er aanstoot aan neemt. Zo vinden midgets (dwergen/lilliputters) in de Verenigde Staten het niet leuk dat ze midget genoemd worden en willen in plaats daarvan ‘little people’ genoemd worden. Bizar, want taal is bedoeld om zo effectief mogelijk te communiceren. Met het in de V.S. (voor blanken) verboden woord ‘nigger’ is het nog erger gesteld. Waar midgets elkaar geen midget noemen, gebruiken Afro-Amerikanen nigger te pas en te onpas, waardoor er een ongeoorloofde wetsongelijkheid binnen een democratie ontstaat. Laatst vroeg een journalist aan Rihanna wat ze het leukste vond aan haar bezoek aan het Witte Huis. Haar antwoord: “Dat mijn president zwart is”. Stel je eens voor dat Justin Timberlake op eenzelfde vraag in de periode van Bush eenzelfde antwoord had gegeven, maar dan zwart had ingeruild voor wit. De wereld zou te klein zijn geweest, zijn carrière teneinde en wellicht zouden er zelfs aanslagen op hem gepleegd zijn. Nu is ook onze democratie gegijzeld door een minderheid. Een belangrijke reden hiervoor is dat bepaalde mensen zich door het globalisme identificeren met problemen die niet de onze zijn en ook nooit zijn geweest.

Slachtofferporno

De oplossing lijkt te liggen in het niet meer met overheidscenten bekostigen van een nationale Sinterklaasintocht. Deze wordt nu overigens ook mede gefinancierd door winkeliersorganisaties om extra inkomsten te genereren. Laat burgerorganisaties die perse een nationale viering willen, samen met winkeliers zelf de intocht bekostigen en het probleem is uit de lucht. Het is voor te stellen dat mensen die zich beledigd voelen door het kinderfeest er niet indirect met hun belastingcenten aan willen bijdragen. Dat geldt evengoed voor anderen, die misschien niet beledigd zijn, maar het hele feest niet vieren.

Hoewel deze oplossing pragmatisch is en een acceptabel compromis voor iedereen zou moeten zijn, is het een symptoom van een veel dieper liggende problematiek. Het sociaal contract van de maatschappij komt steeds verder onder druk te staan, doordat steeds meer figuren in deze samenleving een pad bewandelen van doorgeslagen individualisme, misplaatst zelfmedelijden en parasiterende afgunst. Daarmee is de actualiteit verworden tot de dagelijkse slachtofferporno show.